Rabu, 2 Oktober 2013

SILAP JADUAL

Kita ni, tak semestinya hari kita akan cerah. Ada hari, kita jadi tak keruan. Ada hari, kita tak tentu hala. Semua yang kita buat tak menjadi. Dari pagi hinggalah ke malam, serba tak kena dibuatnya. Buat itu tak kena, buat ini tak kena. Apa kes?

Memang ada dan Budiey juga mengalaminya.

Ya, ia berlaku pada hari ini. Bermula dengan aku tersilap langkah mengatur jadual harian. Aku sedar kesilapan ni pun semasa aku menerima panggilan dari seorang PR terkenal.

PR: Hello, Budiey... you kat mana?
B: Hello, Budiey kat rumah ni, jap lagi nak gerak.
PR: Mana you? Event dah nak habis ni? You tak sampai-sampai lagi ke?
B: Eh, tak ke event hari ni start 3 petang ke?

Budiey seraya menoleh ke arah jam dinding. Masih menunjukkan jam 1 tengahari. Terdetik dalam hati, ada masa banyak lagi untuk ke event yang akan berlangsung di Berjaya Times Square petang ini.

PR: Apa nyeee? Event hari ni start jam 11 pagi lah! Aiyo!
B: Alamak ye ke? Aduyai, Budiey lupa nak tengok balik jadual kat emel la ni.
PR: You tak tengok, tak baca SMS ke? Kan I dah hantar SMS kat you kan?
B: Aduss, ingat ke start jam 3 petang.
PR: So, you kat mana sekarang ni?
B: Kat rumah ni. Sempat ke I gi sana eh?
PR: Mmm... tak payahlah, event dah habis dah. Selebriti semua dah nak balik.
B: Aiyo, sorry....
PR: Okaylah, Bye!

Aduyai, masuk ni dah kali kedua aku tersilap timing. Dengan PR yang sama pulak tu! Event lain tak pulak aku tersilap. Dengan PR ni pulak aku selalu buat silap. Dahlah, dia janji nak bawa aku ke Uzbekistan bulan depan dan mahu ajak aku ke London pada bulan November.

Aku mengaku yang tersilap merencanakan segala jadual harian aku. Itulah dari dulu lagi aku dah ingatkan, better cari seorang manager yang boleh aturkan segala jadual ni. Itulah perangai aku. Tak nak belajar dari kesilapan.

Dush! Mana aku ada duit nak upah manager. Ko ingat aku ni siapa hei! Takkan ada manager.

Sekarang, akulah manager,
akulah kuli,
akulah boss,
akulah editor,
akulah wartawan,
akulah video man,
akulah blogger,
akulah tukang usung beg kamera,
akulah kameraman,
akulah tukang edit,
akulah segala-galanya!

Akulah One Man Show!

Terimalah nasib kan?

Moral of the story? Aku kena peka dengan jadual harian. Aku kena peka pada jemputan. Sekarang jemputan datang dalam banyak laluan dan jalan. Paling banyak event datang melalui emel. Melalui surat sangat jarang. Fax pulak takde kat rumah. Kadang-kadang aku menerima jemputan melalui Whatsapp dan SMS. Melalui mulut ke mulut pun pernah ada. Tapi jarang lah.

So, aku kena teliti betul-betul masa dan tempat. Jangan ada silap atau terlupa. Cakap pasal terlupa ini, aku selalu je bertangguh untuk mengisi jadual event dalam aplikasi iCal. Kadang-kadang tu, aku ikut mood. Kalau ada mood baru aku isi. Itu yang jadi kes tertinggal dan aku tak pergi event tu.

Lain kali ingat, event tu penting. Aku tak macam blogger hiburan lain yang hanya duk rumah goyang kaki, jaga anak, tengok tv, tak perlu dan tak payah pergi event. Buat story kat rumah, cilok kat blog dan portal dan terus publish. Senangnya hidup kau. Cukup bulan, pendapatan masuk sampai berpuluh-puluh ribu RM. Cantik muka kau!

Manusia kadang-kadang suka mengambil jalan singkat untuk menjadi senang lenang!