Rabu, 12 Mei 2010

KIASU

Pagi yang cerah. Pagi yang penuh semangat. Aku bingkas terus untuk memulakan hari Rabu. Semoga hari ini memberikan aku ketenangan jiwa dan kepuasan hati.

Yang penting, semua kerja perlu dibuat dengan terbaik. Sempurna dan tip top!

Kiasu!

Yea, walaupun ramai yang tak suka dengan perkataan itu, tapi aku sangat suka. Sebab dengan kiasu, aku boleh menyusun dan merangka hari dengan kemas. Semua kemas dan teratur.

Sebenarnya, aku sendiri tak faham apa maksud kiasu tu sebenarnya. Yang aku tahu pun, kiasu ni disebut oleh sahabat lama aku yang kini ntah ke mana dia menghilang. Dia selalu cakap, dia tak suka orang Singapura sebab orang Singapura ni sangat kiasu. Then, aku tanya dia, apa maksud kiasu ni. Dia tak jawab tapi dia suruh aku tengok sendiri imej Singapura.

Pada aku, orang Singapura ni tak suka buat kotor. Buat kerja pun kemas. Bilik kemas, suasana tenang dan bersih. Kan elok tu. Sejuk mata memandang. Bagi aku kiasu tu satu sifat yang positif. Patut kita contohi.

Baru-baru ini, aku bercakap la dengan seorang selebriti. Ntah macamana, adalah kami borak pasal perabut ni. Asalnya aku nak buang meja makan Ikea dan meja desktop aku tu. Then, dia ada tercakap kat aku yang orang Singapura ni biasanya akan tukar perabutnya sekali setahun. Jadi, setiap kali nak sambut raya, ramailah fakir miskin yang datang kutip perabut mereka. Bukan murah perabut tu, ada yang sangat mahal dan masih elok digunakan lagi.

Tapi kat Malaysia, jarang lah nak berlaku. Biasanya tunggu perabut tu lusuh dan tak boleh guna, barulah kita buang kan?

Pagi ini aku hanya mengadap laptop di rumah. Mungkin aku akan keluar tengahari untuk kutip cek kat sebuah ofis ni. Biasalah sebulan sekali aku memang kutip duit dari ofis tu. Rezeki Tuhan, alhamdulilah.

Kemudian, petangnya nanti aku kena hadir di Majlis Meraikan 15 Tahun Rabbani Dalam Industri Nasyid.

Pada masa yang sama, aku kena hadir di Preview Filem Kecoh Betul. Aku dijemput tapi apa boleh buat, aku tak dapat join sebab prebiu tu sangat jauh. Tak tercapai dek tangan.

Untuk hari ke-3, aku dah promote blog jurnal baru ni di Facebook dan aku ada letak link di budiey.com.

Aku rasa ada yang suka baca tulisan aku membebel dan lepaskan perasaan kat sini. Ada yang kata, kat sini, aku lebih bebas menulis.

Itu aku setuju.