Tuesday, May 11, 2010

FITNAH DOSA BESAR

Aku seorang blogger. Sebagai penulis blog, aku tahu betapa fitnah itu sangat pedih. Aku mengaku aku dulu banyak buat fitnah. Aku dulu memang jahat orangnya. Letak gambar dan buat cerita dengan andaian yang bukan-bukan. Sekarang ramai blogger melakukan kesalahan yang sama. Tidak beretika langsung! Semuanya dibuat atas kehendak mereka semata-mata untuk meraih hits dan bilangan pembaca yang tinggi.

Lagi tinggi bilangan pembaca yang datang melayari blog, lagi tinggilah RM yang akan mereka dapat. Lagi kaya mereka dengan dosa-dosa yang bertimpa-timpa. Tanpa mereka sedar, semua itu dihadam dalam perut mereka dan menjadi darah daging.

Tapi sekarang ni, aku jauhkan perkara itu. Fitnah adalah dosa besar.

Namun, mungkin hukum karma, what you give, you get back... aku difitnah pada malam ini.

Aku tak tahu mengapa ada yang sanggup buat fitnah melulu tanpa usul periksa. Aku tahu siapa dalang dalam fitnah ini.

Bagi aku setakat fitnah yang dibuat oleh manusia seperti ini taklah menjejaskan nama aku. Tak mengapa, aku rasa ada hikmahnya.

Entahlah, aku nak cakap apa. Aku kenal lama dengan orang yang bercakap pasal benda ni. Siapa yang memburukkan nama sebenarnya? Siapa makan lada, dia akan rasa perit pedasnya.

Aku dah cakap kat dia, aku dah tutup buku dan tak nak sentuh pasal itu lagi.

Lagi banyak kita sentuh atau bercakap pasal sesuatu perkara, sebenarnya akan memburukkan lagi keadaan.

Prinsip aku, baik aku berdiam diri.

Diam diri itu baik malah sangat baik.

Fitnah lah kalau nak fitnah apa pun... cakaplah nak cakap apa pun sebab aku tak buat benda tu. Aku tak buat, aku tak pernah buat!

Hanya Tuhan yang Maha Mengetahui.

Noktah!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts